Friday, July 20, 2012

Kenapa sebulan?

Bismillah dan Alhamdulillah. Allah masih menurunkan ilham dan idea serta ilmu-Nya yang maha luas kepada kita semua. Adapun apa yang berada dalam ilmu kita hanya secebis ibarat jari yang diangkat dari laut yang luas dan yang tinggal sedikit di jari kita itulah ilmu yang ada pada kita dan lautan luas itu adalah ilmu Allah yang maha besar.

Maka janji hanya tinggal janji. Penulis janjikan post yang lain tetapi post kali ini bukanlah berkisar tentang solat, namun penulis merasakan idea yang tengah berkembang biak dalam kepala ini perlulah di luahkan dahulu kerana kita sudah berada di masa yang sesuai untuk penulis terjemahkan dalam bentuk tulisan. Insya Allah.

Kali ini moga-moga simple tapi bernas.


Ramadhan. Ya kami di mesir puasa sehari awal dari Malaysia, malahan rata-rata negara di dunia ini mula berpuasa jumaat. Ada apa pada ramadhan ini?

Dalam hidup kita ini, sebenarnya banyak sungguh medium kita untuk mendekati Allah secara tidak langsung. Tidak percaya? Percaya atau tidak, dalam bulan ramadhan berapa ramai muslim di dunia ini memasang harapan untuk berubah menjadi lebih baik dan menjadi hamba yang setia pada-Nya. Jika anda seorang student, percaya atau tidak, Exam sebenarnya telah menjadikan kita lebih dekat dengan Allah. Cuma berapa ramai sahaja yang sedar.

Itu belum dicampur dengan ujian, jawatan dan pelbagai lagi. Malah hidup seharian juga menjadi medium untuk kita mendekati Allah dengan lebih dekat.

Biarlah orang berkata apa pon, bila ramadhan baru hendak sedar, bila exam baru berubah, at least kita ada titik mula untuk berubah dari yang mengata itu. Kerja kita di dunia bukan untuk menilai orang ini begini atau begitu.



Dan Alhamdulillah kita kini berada dalam medium mendekati Allah dan gunakan lah peluang yang Allah buka seluas-luas ini untuk berada di sisi-Nya. Rugi sungguh orang yang tidak berebut peluang ini.

Insya Allah lepas sebulan. kita akan dapat rasakan apa yang Allah mahu tunjukkan kepada kita ini. Tingkatkan amal dan terus istiqamah dalam amalan. Biar sedikit tetapi berterusan. Bila sebulan lihatlah hasilnya. Nescaya kita hamba-Nya yang produktif dan madrasah ramadhan tidak pernah gagal.

Kenapa perlu sebulan. Kerana manusia perlukan masa at least sebulan untuk berubah dan terbukti di hari raya yang lepas-lepas, suma berasa kekok untuk minum atau makan di pagi raya!

Maka dalam sebulan ini, rebutlah peluang dan ubahlah diri nescaya berhasil menjadi insan yang lebih baik dan di rahmati oleh Allah.

"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dgn keimanan dan mengharap pahala, maka diampunkan untuknya dosa-dosa yg telah lalu" 
(Hadis Riwayat Bukhari)
Ikhlas dari aku
PipitJalanan 

2 comments:

  1. nice ilham from Him.. thumbs up

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu... Alhamdulillah...
      Terima kasih..
      Moga Allah terus memberkati kita semua...

      Delete