Sunday, July 22, 2012

Kurang apa?

Bismillah dan Alhamdulillah masih dikurnikan nikmat-nikmat yang besar lagi berterusan serta free of charge tanpa bayaran olehNya. Sesungguhnya Allah itu maha Pemurah lagi maha Kaya serta tidak kurang sedikit pon kuasa Allah dengan memberikan nikmat-nikmat kepada kita semua. Subhanallah.

Ramadhan bulan yang mulia serta penuh barakah, rugilah serugi-rugi orang yang tidak berebut keuntungan yang ada pada bulan ini.

Betapa ramai manusia atau KITA sendiri yang memikir air dan makanan kerana lapar dan dahaga di saat kita berpuasa dan masih lagi berfikirkan perkara yang sama di saat lepas berbuka?

Ajaibkan, bila puasa fikiran melayang ke arah makanan dan air. Ermm sedapnya, nikmatnya. Namun perkara ini lenyap tatkala lepas berbuka. Tak terasa pon nak minum selalu dan makan selalu seperti pada waktu berpuasa.

Ya, inilah sifat manusia, bila kekurangan baru teringat, bila sempurna mulai lupa.

Bila ditimpa ujian, baru terasa bertuhan, bila senang, solat dan doa hilang entah kemana, Tuhannya dilupakan yang dahulu dia merintih supaya diangkatkan ujian yang ditimpakan padanya.



Betapa ramai insan yang di luar sana, yang puasanya sepanjang hari kerana tiada apa untuk berbuka dan untuk bersahur? Betapa kerap mana kita mengingati bahawa senangnya hidup kita?

Ingat, perkataan susah itu timbul bila adanya senang.

Inilah mata pelajaran dalam Madrasah Tarbiyah of Ramadhan. Moga kita lulus dengan cemerlang.

Mat  : wei aku rasa, ada kurang kat masakan ko nh (kurang garam)

Ayie : kurang apa?

Ben  : (mencelah) kurang..... kurang bersyukur....

Seloroh. Pedas. Sakit kena smash dengan umpanan bola tanglung sendiri.

Ikhlas dari aku,
PipitJalanan

0 comments:

Post a Comment