Wednesday, July 25, 2012

Mana yang gembira?

Bismillah dan alhamdulillah di atas segala limpahan rahmat serta nikmat yang pelbagai lagi tidak terhitung. Sesungguhnya nikmat itu juga sebagai ujian buat kita, sama ada kita bersyukur atau kufur.

Masih konsisten untuk menulis dan menulis pada waktu sahur di mesir. Moga-moga tulisan ini bermanfaat buat anda dan peringatan buat aku.

Dalam hidup ini, sebenarnya ada dua kitaran basic buat kita sebagai seorang muslim.

Kitaran pertama
Buat kebaikan(kerana Allah) => hati bersih(ibarat bercahaya) => diberi hidayah(buat kebaikan lagi)

Kitaran kedua
Buat dosa => hati hitam(ibarat malap) => hidayah makin jauh(susah hendak buat kebaikan)

dan kedua-dua kitaran ini berulang pada yang pertama dalam kitaran masing-masing.

Maka orang yang banyak beramal serta ikhlas nescaya hatinya terang menerangi hingga boleh menjadi penyuluh jalan walau jalan yang di tempuhi itu gelap gelita.

Dan orang banya beramal maksiat serta kufur pada Allah nescaya hati nya gelap-gelita tanpa sekelumit cahaya yang akhirnya sesat walhal jalan yang dilaluinya lurus sahaja.

Pilihlah mana satu kitaran yang kita hendak hidup. Anda boleh mengubahnya.

Terang VS Gelap. To be honest, siapa lah yang suka gelap.

Rumah aku kadang-kadang blackout. Tapi yang blackout lorong jalan rumah aku saje, lorong lain molek je berlampu terang. Lorong aku ni, budak-budak selalu main lari-lari kat sini. Itulah aktiviti harian mereka pada waktu malam. Budak kecil biasalah, aku dulu pun macam itu.



Bila blackout, aktiviti budak-budak itu pun "slow"lah sikit, berbanding bila ada lampu. Aku nak naik atas rumah aku kat tingkat 6 pun tak jadi sebab tangga aku tak jumpa dan gelap sungguh. Dua tiga kali aku tekadkan semangat untuk naik. Bila dah nekad, aku naik macam orang buta.

Gelap.

Bila sampai rumah, 20-30 minit lepas itu, elektrik ada.

Alhamdulillah. Serta merta dengan sorakan budak-budak di bawah. Yeahhhh. Meriah. Macam raya.

Hati kita bila sudah gelap kerana maksiat, bila anda bertaubat dan beristighfar, hidayah Allah akan singgah jika kita tekad mencarinya. Terkikislah tompok-tompok hitam yang menjadi baju hati anda selama ini dan nescaya nur Ilahi akan singgah di hati kita. Dari gelap menjadi terang.

Perasaan hati anda? Riangnya macam budak bawah rumah aku itu.

Ikhlas dariku,
PipitJalanan

0 comments:

Post a Comment