Monday, July 30, 2012

Apa pilihan kita?

Bismillah dan Alhamdulillah, yang masih mengasihi kita dan masih melimpahi kasih sayang-Nya kepada kita hingga sekarang. Insya Allah berterusan hingga ke akhir hayat kita. Moga kita terus menikmati nikmat Islam hingga akhir kehidupan kita.

Dalam satu jalan menuju satu destinasi, ada satu jalan yang utama dan besar untuk ke destinasi utama. Dan jalan itu semestinya selalu berturap dan cantik di tepi-tepinya. Kadang-kadang di tepi-tepinya ada jalan-jalan shortcut yang menjanjikan singkat masa dan tenaga yang mencacatkan jalan utama yang lurus.

Manusia yang selalu sifatnya hendak cepat dan senang, akan selalu tertipu dengan pelawaan jalan shortcut itu dan terpedaya untuk melaluinya sedangkan jalan utama itu yang utama dan pasti sampai ke destinasi.



Tiada jaminan untuk jalan-jalan shortcut itu oleh pihak authority dan sebaliknya ada jaminan yang JELAS untuk jalan utama dan menetapi syarat wajib keselamatan yang telah di tetapkan. Namun manusia selalu masih mahu memilih risiko dari jaminan.

Itulah sifat manusia.

Sudah menjadi tabiat risiko wujudya risiko. Jalan shortcut itu bukanlah jalan yang selalu kita bayangkan, ada nya turap, tiada duri, tiada halangan. Ianya bayangan terbalik buat bayangan indah kita.

Jalan shortcut itu mungkin jalanan tinggalan manusia zaman dulu atau jalan binatang.

Kadang-kadang wujudnya sungai atau laut atau paya pada jalan shortcut itu. Mungkin ada jambatan tinggalan yang usang. Kadang-kadang tiada jalan untuk rentas. Solusinya yang pasti ialah patah kembali ke jalan utama.

Ya itu lah, bayangan atau kiasan hidup kita di dunia ini.

Jalan itu kehidupan kita. Bukan semua ikut kehidupan yang disyariatkan oleh Tuhan. Ada ambil jalan mudah hingga lupa apa yang syariat suruh. Semua hendak mudah. Semua hendak senang. Hanya bertaqlik buta pada yang buta akan syariat.

Jalan shortcut itu jalan yang tiada jaminan syariat dan halangan itulah apa yang Allah turunkan kepada kita untuk kita patah balik ke jalan utama. Namun bukan semua manusia patah balik bahkan ada yang terus merentasi sungai itu. Itulah kekufuran yang jelas. Seperti menempah tiket ke neraka. Mengikut jejak laluan yang ditinggalkan oleh orang yang kufur.

Siapa yang patah balik. Alhamdulillah.
Siapa yang rentas. Wah.. Perkasa sungguh anda. Sanggup ke neraka?

Itulah kehidupan kita. Kadang-kadang kita tersesat ke jalan shortcut dan Allah utuskan halangan atau ujian untuk kita balik ke jalan utama.

Maka janganlah kita bersedih dengan ujian kerana siapa tahu kita mungkin menjumpai apa yang Allah inginkan kepada kita dan mungkin kita sudah tersesat jauh dari jalan utama dan Allah masih sayangkan kita supaya kita kembali ke jalan utama. Mungkin kita menjumpai diri kita yang fitrah.

Jadi jangan sekali bersedih dengan ujian. Hanya patah balik ke jalan utama atau hanya rentas halangan bila pasti jalan yang anda lalui itu BENAR dan PASTI ke destinasi.

*inilah kiasan jalan yang sesat dalam banyak jalan yang kita ambil bukan menggalakkan putus asa bila ada ujian.

Ikhlas dari aku,
PipitJalanan.

0 comments:

Post a Comment