Wednesday, September 26, 2012

Matangkah dalam menilai?

Bismillah dan alhamdulillah. Syukur pada Allah masih dapat meneruskan kehidupan dalam dengan menikmati nikmat Islam dan iman. Moga-moga kita semua tergolong dalam golongan yang diberkati serta dirahmati oleh Allah.

Mungkin tajuk ini, lari sedikit dari bidang yang aku pernah tulis, tetapi terpanggil untuk menulis juga dalam perkara ini kerana sudah nampak kempincangan serta adab dalam masyarakat sekarang ini.

Adakah perkara yang terlibat dengan pihak lawan/pembangkang/kumpulan lain/parti lain adalah semua buruk sekali?

Semua idea, cadangan dan pertolongan dari pihak lawan/pembangkang/kumpulan lain di tolak kerana semata-mata mereka adalah pihak lawan walau yang perkara yang diutarakan itu bawa manfaat. Semua yang tidak sebulu dengan kita, semua buruk, semua ditolak. Bahkan jika ada individu yang terlibat dengan pihak lawan semuanya keji, walaupun sudah terbukti jasanya dalam sesuatu perkara.

Jika tidak setuju pun, pelbagai cara ada untuk dizahirkan, bukan menghina dan mencaci serta memfitnah dan  terus menyalahkan tanpa mendengar dahulu jawapan dari pihak lawan


Bukankah kewujudan pihak lawan banyak membantu suatu organisasi menjadi lebih terkehadapan melalui kritikan dari mereka. Bukan semua perkara yang ada lawannya adalah negatif.

Orang memperolehi kejayaan dengan gembira dan mudah setelah mengetahui apa yang membuatkan dia gagal dahulu. Kegagalan itu menjadi jambatan bukan halangan untuk melintas sungai yang besar.




Jika pempimpin atau orang dari pihak yang disokong, semua mulia, semua baik, pijak semut tidak mati. Sikap double standard apakah ini? Adakah kemulian dan kehormatan itu di zaman kini di hitung melalui dia itu dari pihak mana bukan kerana jasa dan adab serta sumbangan seseorang itu?

Bahkan dalam satu organisasi juga wujud satu dua yang tidak akan setuju dengan keputusan orang atasan organisasi? Adakah itu jijik dan keji? Melalui ini, suatu keputusan ditimbang rasionalnya.

Kenapa semua perkara kena sama atas dasar sama pihak dan kenapa semua perkara kena berbeza atas dasar berlainan pihak?


Lahirkan politik sihat serta matang dalam pelbagai organisasi dan paling menonjol sekali dalam politik negara. Bukan kerana kuasa tapi kerana tanggungjawab dalam membangunkan ummah serta meneruskan perjuangan ke arah kebenaran.

Untuk berada di satu organisasi/parti adalah suatu perjuangan cuma sikap "kaki angguk" perlu dijauhkan dan dibuang dan ambil lah mana yang baik dari mana-mana pun dan buanglah mana yang buruk dari mana-mana pun.

Kerana perkara yang benar tetap benar sekalipun seseorang itu berada di pihak lawan dan perkara yang salah tetap salah sekalipun seseorang itu berada di pihak yang disokong.

Ikhlas dariku,
PipitJalanan

2 comments: