Saturday, July 21, 2012

Soal hati?

Bismillah dan Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah dan Dialah selayak-layaknya baginya segala pujian. Tidak sangka dapat menulis untuk sahur yang kedua pula. Post kali ini terhasil kerana aku terbaca di news feed FB tadi. Dan ini ulasan aku. No, aku bukan stalker cuma Allah memberi ilham melalui kamu(siapa yang terasa) kepada aku

Satu perkara yang manusia sampai bila pon tidak dapat menilai.

Ikhlas.

Ya, yang tahu bila perasaan ini wujud adalah antara Allah dan pelakunya.

Biarlah dengan macam gaya pon yang mukanya dimemekkan, siapa tahu hatinya. Soal hati.

Tapi awas, pesan insan tersayang kita, Rasulullah :

"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati."
                                                                                              (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Andalah pilih : Qalbun sahih atau Qalbun mayyit atau Qalbun maridh? Biarpun tidak tertafsir dek perlakuannya, kadang kala terzahir pada tafsirannya.

Bagaimanakah? Anda ikhlas? Tahukah? Itu anda sendiri yang jawab. Biar beribu jawapan yang diberi oleh seseorang atau kawan atau guru tentang tanda-tanda kita ikhlas, kadang kala hati ini suka menipu dan seolah-olah menyakinkan diri bahawa frasa "saya ikhlas" itu menjadi selaput yang meliputi isi hati. Katanya menyedapkan hati, aku ada sifat itu dan ini sama macam yang guru sebutkan.



Namun itu urusan kamu dengan Tuhanmu. Siapa tahu?

Ambillah baju yang kamu paling sayang atau hadiah dari orang yang tersayang dan berikanlah kepada orang yang kamu paling sayang. Perasaan apakah yang timbul?

Reda? Resah? Think twice? ........... Ikhlas?

Sengaja bubuh ending dengan persoalan. Moga terjawab persoalan yang timbul dengan persoalan. Insya Allah.

Moga Allah terus memberkati kita semua.

Ikhlas dari aku,
PipitJalanan

0 comments:

Post a Comment