Tuesday, June 12, 2012

Solatmu Sekadar Ritual?

Bismillah dan Alhamdulillah kepada Allah yang memberikan kita pelbagai nikmat sehinggi kini yang banyak tidak terhitung dan tidak pernah pula Dia meminta sebarang bayaran. Selawat dan salam ke atas junjungan besar, nabi Muhammad dan ahli keluarganya.

Sudah selesai urusan pada hari ini dengan jayanya. Alhamdulillah exam tadi insya Allah tidak punya sebarang masalah. Usaha sudah then ikhtiar perlu dititipkan. Sebenarnya, post ini adalah sambungan post Bagaimana Agamamu? kerana post itu ditulis waktu yang singkat dan dalam keadaan aku yang agak letih dan penat, maka post itu hanya fokus kepada satu perkara sahaja iaitu kebaikan solat.

Dan agak ringkas sedikit tulisanya, namun aku rasa biar ringkas asal orang boleh dapat isinya. Panjang siapa yang hendak baca. Aku sendiri malas baca artikel yang panjang-panjang. Cuma ingin diingatkan kepada pembaca jika berkaitan hukum-hakam harap dapat baca dari hukum hingga ke penjelasan hukum itu berlaku. Jangan ambil jalan shortcut dalam bab hukum ini.

Ok, back to the point, kali ini post ini membincangkan perihal solat kita. Adakah sekadar ritual? Atau suatu perjumpaan istimewa antara tuhan dengan hambanya? Ikhlas atau terpaksa itu soal hati. Tiada siap dapat mengukur hati kamu. Hanya kamu dan Allah sahaja.

Sepertinya yang dikatakan di post yang sebelum ini. Solat ini adalah satu ibadat yang istimewa dan ekslusif yang di perintahkan kepada kita kerana solat ini datang by "hand" dari Allah kepada nabi Muhammad.

Banyak hadis-hadis sahih yang menceritakan tentang peristiwa isra' dan mikraj ini. Bagaimana bermulanya, siapa nabi jumpa dan apa nabi buat ketika isra' mikraj, pertemuan dengan Allah dan point yang ingin aku tekankan dalam post kali ini adalah bagaimana penurunan wahyu tentang solat itu kepada nabi.

Ketika inilah solat mula diwahyukan kepada nabi. Lihat bagaimana Allah angkat martabat ibadah solat itu. Diberikan live tanpa ada perantara malaikat yang biasanya membawa wahyu kepada nabi. Sungguh istimewa solat ini.

Ketika solatlah kita berjumpa dengan Allah, ketika solat lah kita berdoa kepada Allah, ketika solatlah kita mengadu pada Allah, ketika solatlah kita membesarkan Allah dan ketika solatlah kita menghambakan diri kepada Allah.

Bagaimana tidak ekslusifnya solat ini, sehingga dari kecik sudah diasuh dan di ajar oleh nabi untuk solat. Tidak seperti ibadah yang lain. Tiada penegasan yang khusus bukan bermakna tidak ditegaskan tapi penegasan yang KHUSUS ada pada solat. Jika ibadah yang lain, sungguh tiada dalam pengetahuan aku, ada penegasan yang khusus ketika waktu manusia kecil ada atau tiada tetapi secara amnya aku pasti ada. Jika saudara tahu, silalah berkongsi ilmu dengan aku.

Rasulullah bersabda : "Suruhlah anak-anakmu mengerjakan sembahyang ketika umur mereka tujuh tahun dan pukullah mereka jika mereka enggan melakukannya ketika umur mereka sepuluh tahun.” 
(Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud). 
* aku mencari di internet ada yang menambah "...dan pisahkan tempat tidur mereka"
setakat ini aku cuba mencari mana satu yang betul atau ada dua hadis yang sama perawinya. Maafkan aku kerana aku mencari hadis daripada internet dan banyak sumber. Dan hadis di atas ada di catatkan dalam blog imam muda asyraf. Hadis ini sebenarnya masyhur cuma matan hadis yang sempurna aku masih mencari. 

Begitu sekali Rasulullah tekankan ibadah solat ini. Dari kecil sudah diajar dan di pukul jika tinggalkan solat ini. Sudah nampakkah berat dan utamanya ibadah solat ini.
Begitu berat pun nabi tekankan, orang di masa sekarang hanya menjadikan solat sebagai paksaan dan bebanan. Hanya tunduk dan berdiri, sekadar mencukupi syarat ibarat ayam mematuk makanan. Adakah itu yang sahaja kita buat ketika kita solat. Hanya tunduk dan berdiri? 

"janji solat"

"alah cukup syarat je.. yg lain itu sunat"

"ahh.. mls nya..."

Dari segi perbuatan sudah sempurna tetapi rohaninya masih kosong. Adapun orang ada urusan mungkin dia hendak solat secara cepat namun rohaninya mesti tidak ditinggalkan.

Ketika berdirinya bagaimana kita membacakan Al-fatihah, bagaimana kita menghayati surah itu, cukup sempurna surah itu, dari mengesakan Allah hingga menghambakan diri kepada Allah. Tetapi kebanyakaan manusia membaca seperti menguyah makanan. Tiada makna.
 
 
 
Ketik rukuk dan sujudnya bagaimana kita memuji dan bertasbih kepada Alla, Maha suci Allah dan menghambakan diri kita kepada Allah. Tetapi ramai orang yang tongang tonggek sahaja rukuk dan sujudnya seperti ayam mematuk makanan. Tiada makna.

Tiada makna. Letih.

Sesunggunya Allah tidak pernah membebankan kita dengan apa yang kita tidak mampu. 

Solat itu senang dan mudah jika kita anggap solat itu pertemuan dengan Allah dan kita dan susah serta payah jika anggap solat itu satu bebanan dan ritual!

Sesetengah ada yang solat tergopoh gapah dan gelojoh hingga hilang apa tujuan sebenarnya solat.

Seruanku, berlajar lah bagaimana hendak solat dengan betul dengan ustaz-ustaz, ulama-ulama yang masih hidup ini. Tidak rugi memberikan masa kita dengan perkara ini bahkan menjadi jaminan kita di dunia dan akhirat.

Solat itu lebih dari sekadar tunduk dan berdiri sahaja.

Jika yang ada asas, aku sarankan belilah buku "Panduan Solat Sempurna" oleh Ustaz Zaharuddin. Buku itu dia punya huraian ayat sesuai untuk umum dan ada panduan  bergambar pula. Maka salinglah kita membaiki ibadah solat kita. Bagi aku lebih baik belajar direct dari yang berkaliber mengajar agama cuma jika hendak membuat rujukan atau payah mencari orang carilah buku itu atau buku-buku yang muktabar bukan buku-buku yang banyak seleweng huraian solatnya.

Sedarlah bahawa solat itu adalah pendidikan rohani dan jasmani serta tarbiyah dari Allah. 

Ingatlah bahawa nabi ada berpesan :

Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Yang membezakan (seorang itu mukmin) dan kufur serta syirik adalah meninggalkan solat". 
(Hadis Riwayat Muslim)

Insya Allah setakat ini dulu, rasanya sudah panjang post ini. Moga Allah berikan kekuatan lagi pada diri aku hendak menulis akan tentang bahaya tinggalkan solat ini.

Ikhlas dariku,
PipitJalanan

0 comments:

Post a Comment