Wednesday, June 06, 2012

Apa Lagi Halangan Kita?

Bismillah dan Alhamdulillah, segala puji-pujian kepada Allah dan sememangnya hanya Dia sahaja yang berhak menerima segala pujian. Selawat dan salam ke atas  junjungan besar, iaitu Nabi Muhammad, Nabi umat akhir zaman, penghulu segala nabi. Atas jasanya, Islam tersebar luas ke dunia ini dan sampai ke kita semua. Begitu juga sahabat-sahabat besar yang terdahulu serta khalifah-khalifah Islamiyyah yang sanggup bersusah payah dan menitiskan darah agar perjuangan nabi dapat kita sambung lagi pada masa kini. 

      Seperti biasa, aku memulakan post dengan satu pertanyaan kerana dengan pertanyaan boleh membuatkan seseorang itu menjadi "curious" akan apa benda yang hendak dilontarkan. Teknik pertanyaan juga "famous" sebagai salah satu teknik pembelajaran yang digunakan oleh pakar-pakar motivasi dalam ceramahnya. Dan ia amat berkesan sungguh. 

     Manusia itu sifatnya tidak sempurna dan mudah lupa. Fakta yang masyhur tentang manusia adalah Insan itu berasal daripada perkataan "nasi"(bukan nasi yang kita makan) yakni lupa. Insan itu makhluk yang yang cepat alpa, yang suka tergesa-gesa dan lemah. Maka kesalahan itu lebih sinonim dengan kehidupan seorang manusia. Siapa yang tidak pernah buat salah? Kecuali nabi. 


    Dalam Islam adanya dosa dan pahala yang menjadi asas suatu amalan itu. Amalan yang buruk membawa dosa dan amalan yang baik membawa pahala. Siapalah yang tidak tahu. Sedangkan yang tidak percaya agama dan orang kafir juga tahu dosa pahala. Dalam Islam adanya jalan pulang bagi yang berdosa, adanya jalan kembali menuju jalan yang satu. Begitu pemurahnya Allah pada manusia ini, kerana ia memberi jalan Taubat untuk menghapuskan dosa-dosa kita di dunia lagi. Bukanlah dosa itu sesuatu yang kekal dengan manusia bahkan boleh dihapuskan dengan cara-cara yang Al-quran dan nabi Muhammad tunjukkan.






   Kita sebagai umat Muhammad harusnya bersyukur kerana dosa kita boleh di hapuskan dengan mudah. Tahukah umat terdahulu menghapuskan dosa mereka bagaimana? Dengan membunuh diri(rujuk Al-Quran, aku sudah lupa ayat yang mana, tidak susah, zaman sekarang ada google. "Type" sahaja). Namun ramai juga yang alpa dan sombong dengan apa yang Allah berikan kepada kita. Allah sudah beri pelbagai jalan, Nabi sudah tunjukkan cara bagaimana, cuma tinggal kita untuk mempraktikkan. Kenapa susah sangat?


Adakah kerana :


"ahh.. aku dah banyak kali buat dosa, ntah Allah terima taubat aku atau tidak"


"aku macam putus asalah, tiap kali taubat, buat lagi, taubat, dosa balik"


"muda lagi der, esok tua taubat" Ini ayat "common". Drama melayu selalu ada ayat ni.
Pertama sekali. mati itu tidak kenal tua, muda, jawatan, pangkat dan harta. 


وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ
"Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan); maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka didahulukan."
(Surah al-A'raf, 7:34)

Kedua, Ya Allah, sesungguhnya Allah itu maha Pengampun lagi maha Pemurah. Allah tidak kejam macam kita sangkakan. Jauh sekali. Dan jalan taubat itu mudah dan luas. 

Anas bin Malik menceritakan bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, Allah Ta'ala berfirman "Wahai anak Adam, sesungguhnya jika engkau menyeru dan mengharap pada-Ku, maka pasti Aku ampuni dosa-dosamu tanpa Aku pedulikan. Wahai anak Adam,seandainya dosamu membumbung tinggi hingga ke langit, tentu akan Aku ampuni, tanpa Aku pedulikan. Wahai anak Adam, seandainya engkau mendatangi-Ku dengan dosa sepenuh bumi dalam keadaan tidak berbuat syirik sedikit pun pada-Ku, tentu Aku akan mendatangi-Mu dengan ampunan sepenuh bumi pula."
[HR. Tirmidzi no. 3540. Abu Isa mengatakan bahwa hadits ini ghorib. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih]

Dalam hadis Qudsi Nabi SAW bersabda: Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman: Hamba-Ku melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya (dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya). Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya (dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya). Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan hambaKu ini, buatlah apa yang kau mahu Aku ampunkan engkau.
(HR al-Bukhari dan Muslim)

Namun hadis di atas ini bukanlah menjadi sebab boleh buat dosa banyak kali tapi hadis ini menunjukkan bahawa Allah itu maha Pengampun. Jika seseorang itu bertaubat SUNGGUH-SUNGGUH tetapi tergelincir juga, lalu mohon ampun, Allah akan ampunkan. Maka tiada alasan untuk tidak bertaubat setelah buat dosa. Ingat jangan sesekali putus asa pada Allah.
 
Dari Umar bin Alkhattab radhiallahu anhu, katanya: “Kepada Rasulullah disampaikanlah tawanan perang. Tiba-tiba ada seorang wanita dari golongan kaum tawanan itu berjalan ketika menemukan seorang anak yang juga termasuk dalam kelompok tawanan tadi. Wanita itu lalu mengambil anak tersebut lalu diletakkannya pada perutnya, kemudian disusuinya.
Rasulullah lalu bersabda: “Adakah engkau semua dapat mengira-ngirakan bahawa wanita ini akan sampai hati meletakkan anaknya dalam api?”
Kami(para sahabat) menjawab: “Tidak, demi Allah – maksudnya wanita yang begitu sayang pada anaknya, tidak mungkin akan sampai meletakkan anaknya dalam api.”
Selanjutnya baginda bersabda: “Nescayalah Allah itu lebih sayangkan sekalian hamba-hambaNya berbanding kasih sayangnya wanita ini kepada anaknya.”
 (Muttafaqun ‘alaih)

Percayalah bahawa Allah itu maha Pengampun lagi maha Pengasih.



Nabi s.a.w bersabda: "Sebaik sahaja Allah s.w.t menciptakan makhluk-Nya. Dia terus menulis dalam kitab yang berada di sisi-Nya di atas Arasy: Sesungguhnya rahmat-Ku mengatasi kemurkaan-Ku."
[Sahih Muslim : 4939]


Percayalah bahawa taubat itu Allah terima dan jangan putus asa. Perkara biasa kita buat salah, namun harus kita "cover" dengan taubat. Jangan biarkan ia berlalu. 

Sabda Nabi: Sesungguhnya Allah menerima taubat seorang hamba selagi nyawa belum sampai ke halkumnya.
(HR al- Tirmizi, dinilai hasan oleh al-Albani).
 

Jalan sudah ada, sudah di permudah, tinggal kita untuk amalkan. Jangan biarkan syaitan membisikkan rasa putus asa untuk bertaubat. Yakin bahawa Allah menerima taubat kita.
Pesanan Akhir ku

Nabi s.a.w bersabda: "Setiap anak Adam (yakni manusia) pasti melakukan kesalahan, sedangkan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan adalah orang yang bertaubat"
(HR al-Tirmizi dan dinilai hasan oleh al-Albani dalam Shahih Sunan al-Tirmizi – hadis no: 2499)


Dalam Islam, seluas-luas pintu adalah pintu taubat.

Wallahu'lam.
  

Iklas dariku 
PipitJalanan  

 Burung pagi terbang tinggi,
Hinggap di atas pokok berduri,
Kesilapan itu satu resmi,
Taubat itu mesti,

Kebanyakkan isi aku ambil dari ceramah Dr Asri.

0 comments:

Post a Comment