Monday, June 04, 2012

Kenapa mereka lari?

Basmallah Sebagai pembuka bicara kita dan segala pujian dan syukur dipanjat kepada Allah. Moga-moga dengan basmallah dan tahmid menjadikan artikel dan perbincangan kita ini diberkati oleh Allah. 
"Setiap percakapan yang tidak dimulakan dengan pujian kepada Allah maka ia adalah terpotong" 
(Riwayat Ibn Hibban dalam Sohihnya; Ibn Solah dan An-Nawawi : Hadith Hasan ; Rujuk Syarah Ibn Majah oleh As-Sindi)

Pernah jumpa tak kalo kita mngajak orang ke arah kebaikan, solat ke, ngaji ke, majlis ilmu ke, orang tue tidak terima ajakan kita malah melarikan diri sahaja. Seolah-olah ekperasi muka dia cakap “bye”.  Kompom kita sakit hati dan fikir macam-macam kat orang tue. 

“Ish, dier nh. Jahil ke apa?”

“Pergh, hebat siot lawan perintah Allah.”

“Ha.. cam aku dah jumpa dah calon neraka… dia nh ar… orang ajak buat xtaw je… ish2..”

                Jika kita ada keluarkan kata-kata camni atau seumpamanya, dan jika tak meluahkan pun, terbit dalam hati ke, harap-harap kita istighfar banyak kali. 

                Siapa kita nak judge dia dari luar, sedangkan dalam hati dia kita tidak tahu apa-apa. Hebat sangat kita kalau tahu apa yang ada. Orang kata don’t judge the book by it cover. Walau common, namun biler kena kat situasi kehidupan kita, ramai yang tak dapat applykan. Sedihkan. Ayat simple tapi padat dengan makna.

                Satu lagi, penolakan dia terhadap ajakan kita tidak semestinya menolak islam. Ini saya quote kan kembali kata-kata dr Asri dalam vid utube. Pasni boleh-boleh le search. Orangnya hebat dan membawa pelbagai pembaharuan kat Malaysia ini walau sesetengah orang tidak terima pendekatan dia at least dia ada sumbangan dalam islam di Malaysia. Lagi sekali siapa kita nak judge dia, ilmu tidak lah tinggi mana, berlapang dada adalah jalan yang paling baik selagi dia tidak menyimpang jauh dari islam yang benar. Apa-apa pun kita skip bahagian itu kita terus ke main point kita. Nak bincang makan masa lak, cadang nak tulis dengan ringkas sahaja.

                “Orang kalau menolak apa yang saya bawa ini(Islam), tidak beerti dia menolak Islam. Mungkin dia menolak pendekatan saya dalam membawa islam. Mungkin saya yang salah dalam menyampaikan atau mungkin dia benar-benar tidak tahu. Kita tidak boleh kata dia menolak islam selagi dia tidak menzahirkan benar-benar dia menolak islam.” Kata-kata dr Asri lebih kurang camni lah. 

                Point yang aku nak utamakan adalah “mungkin dia menolak pendekatan saya dalam membawa islam” sebab apa ramai tidak sedar bahawa mad’u-mad’u(orang yang didakwahkan) mereka melarikan diri daripada mereka dengan sebab ini namun ramai yang salah anggap kenapa mad’u-mad’u meereka melarikan diri. 

Sesungguhnya senang sahaja hati ini bersangka buruk terhadap orang-orang di luar.

                Zaman sekarang ini, ramai para dai’e tidak sedar bahawa mereka sedang membuat fitnah kepada islam. Ya fitnah. Fitnah ini lah yang menghancurkan islam dari dalam sendiri, bahkan memburukan islam di mata orang kafir. Orang kafir dah tak payah nak burukkan islam dah sekarang ini sebab umat dia sendiri memburukkan islam. Dan sebab fitnah ini lah para mad’u melarikan diri daripada dai’e itu sendiri.
              Sama ada sedar atau tidak sedar, para dai’e yang aku sebutkan itu adalah kita sendiri. Kita sendiri adalah dai’e tidak secara langsung bukan sahaja para ustaz, alim, ulama’, tabligh atau para sufi. Sebab kat dunia ini kita ada tiga tujuan hidup yang digariskan oleh islam, sebagai hamba Allah(mengabdikan diri kepada Allah), sebagai dai’e Allah dan sebagai khalifah di muka bumi.

                Dulu point orang islam sendiri membawa fitnah kepada Islam pernah diketengah dan disebar-sebarkan dalam media massa dan di sekolah-sekolah. Namun begitulah adat manusia, sekali ingat, sekali lupa. Macam mana fitnah itu terjadi?.

                Tanya lah diri macam mana, diri sendiri pon tidak terurus, datang kuliah lewat, buang sampah merata-rata, solat pon kadang-kadang lewat dan kalau tengok orang arab kat mesir ni lagilah advance hamam merata. Lepas itu dengan perangai kita yang serba gitu, kita berdakwah kepada orang. Manalah orang nak terima kata-kata kita tue.  Ini lah fitnah yang paling besar kita buat kepada islam itu sendiri cuma kita sedar je. Mungkin bende ini remeh je buat segelintir sahabat kat sini namun benda ini dipandang besar oleh orang-orang kat luar sana, orang kafir dan para mad’u itu sendiri.

                Aku sendiri pernah jumpa dengan orang-orang gini. Sampai orang tu dah tak boleh terima dah ajakan dakwah sebab perangai buruk para dai’e yang ditunjukkan kepada nya.

“ustaz tu perangai x elok kot… buang sampah merata.”

“ish dier nh.. cakap kat surau lebat je.. tapi datang kelas lambat.”

“hurm.. kalau cakap dalil ada je kat mulut, tapi kerja sekolah x siap”

                Kita lihat sahaja contoh terbesar dan senang iaitu Nabi kita sendiri. Tengoklah akhlak baginda  yang baik dan tulus. Dengan akhlak sahaja, ramai yang memeluk islam dengan nabi pada waktu itu.

                Akhlak amatlah penting dalam kehidupan seorang muslim yang sejati. Akhlak bukanlah pelajaran cam dalam kelas itu, dia boleh belajar kat mana sahaja. Bentuk akhlak yang mulia then senang lah hendak tarik orang ke dalam islam dan bersih lah nama Islam itu.

                Namun lepas nh jangan le dah tak berdakwah, masing-masing cakap aku tak perfect ar, akhlak aku pun buruk. Ini namanya misconception about dakwah. Para sahabat yang baru peluk islam tak perlu pun meninggalkan dakwah semata-mata dulu dia teruk dan perlu baharui akhlak. Masuk je islam, terus seru kearah jalan-Nya. Para dai’e perlukan tarbiyah hati dan tarbiyah itu harus berjalan sentiasa dan seiring dengan dakwah. Tarbiyah itu yang membentuk akhlak kita dan ikutilah tarbiyyah nabi dan para ulama’.

                Tidak terlambat untuk kita berubah dan perbaiki diri. Sesungguhnya orang yang buat salah yang paling baik adalah orang yang bertaubat.


"Semua anak Adam (manusia) itu sering membuat kesalahan (dosa) dan sebaik-baik manusia yang membuat kesalahan (dosa) itu ialah orang-orang yang suka bertaubat"
 (Riwayat Al-Tirmizi)
                 
Aku harap artikel yang aku tulis ini keluar dari hati dan moga-moga masuk ke dalam hati para sahabat juga. Dari hati ke hati. Dan kenapa aku gunakan aku instead of saya sebab aku ingin nyatakan  kearkaban kita semua. Dan sesungguhnya pesanan ini adalah untuk AKU dan untuk kamu.

Ikhlas dari aku,
Pipit jalanan.
Ilmu aku bukanlah sebesar kolam,
Apatah lagi segempak alam,
Hanya pedoman pesanan yang aku pendam,
Agar hidup kita semua tidak kelam,

Aku pipit jalanan,
Hanya duduk bawahan,
Bukan helang kayangan,
Bak sahabat kesayangan.

2 comments: