Friday, June 08, 2012

Bagaimana Agamamu?

Bismillah dan Alhamdulillah, sekali lagi Allah berikan kekuatan untuk menulis walau sibuk dengan exam akhir tahun. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia rasul akhir zaman, nabi Muhammad.

      Masih ada ruang untuk aku meluangkan masa untuk menulis dan berkongsi apa yang ada dalam diri. Begitulah adat manusia, hidup untuk memberi agar semua orang dapat merasa menerima. Allah juga sifatnya memberi dan tidak pernah pula Dia meminta. 

      Anda apa khabar? Bagaimana iman mu? Sihat kah? Sakit kah? Pernah tidak kita tertanya-tanya bagaimana keadaan iman kita? Jika pernah Alhamdulillah, jika tidak mungkin ini soalan yang pertama untuk kamu yang tidak pernah bertanya. Dan tidak salah jika aku tanyakan bagaimana agamamu?

      Ya, jika iman masik ok, namun amalan yang menunjukkan iman itu sihat tidak pernah dilakukan, maka sebenarnya engkau tertipu dengan syaitan! Mana mungkin iman yang sihat, tapi agama yakni cara hidup tidak melambangkan iman yang sihat. Dalaman yang baik menunjukkan luaran yang baik.

Buktinya :

Sabda Rasullulah “Ketahuilah bahawa dalam jasad ini ada segumpal daging, apabila segumpal daging itu baik, maka akan menjadi baik semuanya, dan apabila segumpal daging itu buruk, maka akan buruklah semuanya, ketahuilah bahwa segumpal daging itu adalah hati.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim).

      Apakah yang membuktikan bahawa  agama kita masih tertegak dalam diri dan hidup kita? Salah satunya adalah solat, dalam lima ibadah yang menjadi asas dalam Islam kerana solat adalah amalan harian, bukan bulanan, bukan tahunan dan bukan sekali seumur hidup.

Sabda Rasulullah “Solat itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya sesungguhnya dia sudah mendirikan agama, sesiapa meninggalkannya sesungguhnya dia meruntuhkan agama.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) 

      Masakan dalam rumah tiada tiang yang menjadi asas dalam rumah. jika tiada runtuhlah rumah itu. Begitu penting sekali solat dan hidup kita ini. Solatlah yang membezakan kita dengan agama lain. Selain itu solat menjadi penghubung kita kepada Ilahi secara direct. Terus online dengan Rab sekalian alam. Ibadah umat islam adalah ibadah yang ekslusif iaitu direct terus dengan Allah tanpa ada pengantara seperti agama lain.





Disini aku sertakan apa yang aku ambil dari facebook. Berguna juga FB, depend how you use it.

Di antara pengajaran/kesan solat pada kehidupan harian yang kita boleh lihat adalah :

1) Faktor ekonomi ( bab membazir dalam wudhu ),
2) Faktor disiplin ( solat awal waktu, luruskan saf, tegakkan badan, tertib )
3) Faktor sejarah ( kisah org kristian dan yahudi dalam ayat 5-6 alfatihah ),
4) Faktor akidah
5) Faktor kebersihan ( suci dr najis )
6) Faktor perpaduan ( solat jemaah )
7) Faktor kesihatan
8) Bagaimana memilih imam, tidak boleh ada 2 imam dalam satu solat jemah, bagaimana menegur imam, bagaimana untuk keluar jemaah andai imam tersilap...
9) Ilmu falak (menentukan waktu solat, menentukan arah kiblat)

See... how wonderful Allah hendak tarbiyah kita. Siapa kata tarbiyah itu hanya ada di sesuatu tempat sahaja. Sejak bila tarbiyah menjadi hak esklusif sesuatu tempat atau puak?

Nak bagi lagi kelebihan solat ini berdasarkan ayat al-Quran supaya kukuh lagi apa yang kita dapat dengan solat ini. Namun ikhlas itu perlu hadir dalam setiap amalan kita ini. Begitu indahnya jika seseorang itu faham akan hakikat ikhlas yang SEBERNAR. 


وَأَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ طَرَفَىِ ٱلنَّهَارِ وَزُلَفًۭا مِّنَ ٱلَّيْلِ ۚ إِنَّ ٱلْحَسَنَٰتِ يُذْهِبْنَ 
ٱلسَّيِّـَٔاتِ ۚ ذَٰلِكَ ذِكْرَىٰ لِلذَّٰكِرِينَ
 Dirikanlah solat pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam,sesungguhnya perbuatan yg baik itu menghapuskan perbuatan-perbuatan yang buruk(dosa);itulah peringatan bagi orang-orang yang mahu ingat" 
(Surah Hud; 11:114)

Dan ingat, bahawa solat itu ibadah yang direct Allah bagi kepada kita melalui peristiwa Isra' dan Mikraj. Ibadah lain hanya Allah turunkan melalui wahyu. Banyak lagi hadis-hadis yang menunjukkan keutamaan solat seperti ajar anak, beza kita dengan kafir dan macam-macam. Maaf kan aku sebab tidak mampu sertakan sebab aku menulis ini selepas subuh dan tidak tidur lagi semalaman. Tapi dunia sudah senang sekarang. Hanya google sahaja dan pastikan sumber yang diambil itu daripada sumber yang sahih.

Wallahua'lam.

Ikhlas dari aku,
PipitJalanan.

Tanpa ilmu, amal sia-sia,
Ilmu jalannya tanya,
Tanpa solat, agama sirna,
Solat mendidik manusia.

0 comments:

Post a Comment