Tuesday, October 16, 2012

Apa erti hidupmu?

Bismillah dan alhamdulillah. Allah masih memberi kita semua pelbagai nikmat-nikmat yang tidak terhitung tanpa sedikit bayaran pon. Andai dikenakan bayaran alangkah sulitnya diri untuk membayar bahkan tidak terbayar kerana banyaknya dan telitinya nikmat yang Allah berikan kepada kita.

Post kali ini hanya sebenarnya ditulis dengan rambang tanpa idea yang bernas untuk di kongsikan bersama. Cuma tangan terasa menulis sesuatu. Dan post ini ditujukan diri ini yang semakin hari semakin goyah mencari erti hidup.

Apa itu hidup? Apa erti hidup? Hidup oh hidup.

Ramai sekali yang mencari erti hidup namun jumpakah ia? Jumpakah erti yang sebenar?

Allah memberitahu kita dalam al-quran, bahawa tujuan kita dihidupkan adalah untuk menjadi khalifah Allah di muka bumi ini. Tetapi menjadi khalifah mereka sangka senang sekali. Merasa berkuasa? Dengan kuasalah manusia kadang-kadang alpa apakah tujuan mereka dijadikan. Menjadi khalifah kepada diri pun kadang-kadang culas inikan mentadbir bumi. Payahkan?



Selain itu, kita juga dijadikan untuk beribadat kepada Allah. Tetapi berapa ramai manusia sekarang taat dan patuh pada Allah? Berapa ramai yang menjadi hamba kepada nafsu sedangkan kita ini hamba kepada Allah dan seharusnya kita patuh kepada-Nya bukan nafsu. Payahkan?

Tambahan, Allah menjadikan kita untuk menjadi dai'e. Mengajak ke arah jalan Allah. Tetapi berapa ramai yang berjaya mengajak manusia dan diri ke arah Allah? Berapa ramai yang takut untuk mengajak insan di sekeliling ke arah jalan Islam? Kadang-kadang diri sendiri pun tersasar jauh dari jalan yang sebenar. Payahkan?

Jadi khalifah payah, jadi abdi Allah payah, jadi dai'e payah. Jadi kenapa Allah jadikan kita untuk menggalas semua tanggungjawab itu? Kerana Allah tahu manusia mampu dan hebat kerana kitalah sebaik-baik kejadian.

Jadi jangan mengeluhlah jika itu dan ini payah. Jangan berasa down. Jangan berasa diri keseorangan. Jangan berasa semua ini tidak adil untuk diri. Jangan berasa hidup ini untuk merintih akan diri yang malang. Jangan. Jangan. Tetapi jangan sesekali mengalah untuk hadapi semua halangan yang datang kerana kita semua insan yang HEBAT.

Bagaimana mahu mencari erti hidup jika tidak melalui kepayahan dan cabaran kerana dengan itulah kita boleh "define" sendiri apa erti hidup kita dan seterusnya menunaikan tujuan kita dihidupkan.

Maka carilah erti kehidupan dengan melaksanakan tujuan kita dihidupkan. Bukankah semua perkara yang digunakan mengikut tujuan diciptakan, kita akan berasa perkara itu amat berguna?


Erti hidup itu wujud dalam tujuan kita diciptakan. Kembalilah ke tujuan asal kita dan teruslah mencari erti hidup yang sebenar.

Pandanglah kehidupan ini dengan warna warni yang indah kerana hidupnya kehidupan. Bukanlah kehidupan itu hanya mati dengan hitam dan putih sahaja tetapi dihiasi dengan warna-warna yang indah.

Ikhlas dariku,
PipitJalanan.
 

0 comments:

Post a Comment